"... szeretni kell az életet, s nem kell törődni a világ ítéletével. Minden más hiúság." (Márai S.)
Jobb megtenni és megbánni, mint megbánni, hogy nem tettem meg! (Giovanni Boccaccio)

2012. január 26.

Minden elmúlik: Maria Callas

Absolutely fabulous!!     Maria...Maria...


Maria Callas sings ALCESTE 1954. Teatro alla Scala


Persze, hogy Bartók Rádió ! (A rádióban NEM azt a felvételt játszották ma délután, ami a videófelvételen hallható!):
2012. jan. 26. csütörtök 14.00 A hét zeneszerzője: Christoph Willibald Gluck
4. rész: Tovább a reformok útján - Alkésztisz
Alkésztisz B-dúr áriája az I. felvonásból (Maria Callas - ének)
Hangja
Callas hangja mai napig vita tárgyát képezi, hiszen egyes vélemények szerint zavaró és kellemetlen, más vélemények szerint viszont izgalmas és művészi volt. Hangját nehéz a fach-rendszer alapján besorolni, mivel karrierje során változatos szerepeket énekelt a nehéz drámai szoprántól az egyszerű koloratúra szopránig. Karrierjének kezdetén Callas maga is vallotta, hogy ő tulajdonképpen mezzoszoprán, és hangjának skáláját sok gyakorlattal és akaraterővel szélesítette.
Híres fogyókúrája előtt Callas hangjának felső regiszterét nyers, erőteljes, tremolo nélküli hangok jellemezték. Hangterjedelme majdnem három teljes oktávot felölelt a fi-től egészen a háromvonalas oktáv C hangjáig (C6). A Callas hangját tanulmányozó szakértők szerint az énekesnő hangja három regisztert ölelt fel: az alsó regiszter mély hangjaival a szerepeinek drámaiságát hangsúlyozta ki, a középső regiszter volt természetes hangfekvése, melyet üveges hangzás jellemzett, valamit a magas regiszter, melynek hangjait teljes erőből énekelte eltérően a koloratúra szopránok gyöngéd, fuvola-szerű hangjaitól. Mindhárom regiszterét erőteljes vibrato jellemezte.
A három regiszter közötti éles töréseket, melyek miatt rengeteg kritika érte főleg fiatalkorában, folyamatos gyakorlatokkal sikerült tompítania. Kiváló tanárainak köszönhetően Callas elsajátította a legnehezebb énektechnikákat is, ezért különösebb akadályok nélkül képes volt a legnehezebb és legigényesebb szerepeket is elénekelnie. ( Maria Callas - Wikipedia )

Alkésztisz (Gluck)
Az Alkésztisz Christoph Willibald Gluck 1767. december 16-án Bécsben bemutatott operája. A zajos bécsi siker után a darab francia változatának bemutatója 1776. április 23-án zajlott le Párizsban.
A dráma statikus és sötét, de ennek ellenére az Alkésztisz mai szemmel nézve is a zeneszerző egyik legerőteljesebb alkotása.
"I. felvonás 2. kép: Apollón főpapja elmondja Alkésztisznek, hogy az istenek úgy rendelkeztek: férje meghal, ha senki sem áldozza fel magát helyette. Az egybegyűlt sokaság ijedten fogja menekülőre, de a királynő kitart szeretett férje mellett. Kész feláldozni magát, ha ezzel meg tudja gyógyítani Admetoszt."
Gluck a világosságot és a szépséget nevezi meg esztétikai ideálokként, szerinte a zene szerepe a költészet szolgálata.
Nálam abszolút első Maria Callas s valószínűleg marad is; van egy különleges árnyalata a hangszínének, amihez hasonló senki másnál nem hallható és engem mindig megbabonáz !!!
S van még egy hang, melynek elmúlása hasonlóképp örök szívfájdalmam:
a Freddy Mercuryé !

1 megjegyzés:

Névtelen írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.