"... szeretni kell az életet, s nem kell törődni a világ ítéletével. Minden más hiúság." (Márai S.)
Jobb megtenni és megbánni, mint megbánni, hogy nem tettem meg! (Giovanni Boccaccio)

2012. április 4.

Sikerül Bartókot szoborba önteni?

"Ajtótól az Ajtóig" - avagy kalandra fel!

Mostanában "urbánus zarándoklat"-ok is léteznek Budapesten. Kíváncsi lettem az egyik programra, "Az ajtótól az Ajtóig" címűre.
Nem a honlapon olvastam, hanem rádióműsorban hallottam erről, amiben részvételi díjról nem beszéltek.


Március 27-én délelőtt tartották a pasaréti "zarándoklatot", mely – a szervezők saját szóhasználatával – a "séta árá"-nak összegyűjtésével kezdődött.
Ketten jártunk úgy, hogy nem tudtunk a "séta áráról" s emiatt letettünk róla.


A Csalán utcában Bartók Béla zeneszerző utolsó magyarországi lakóhelye, az Emlékház található.

Bartók és családja 1932. április 20-tól 1940. október 12-ig lakott itt, ahol számos remekművet és tanulmányt alkotott.
A Ház egy különleges kiállítás: formái ma is őrzik a lakás-jelleget, berendezései pedig egy nagyon gazdag, kivételesen értékes, hiteles és személyes tartalmú múzeumot képeznek!
Minden nagyon szép és finom!

Egyáltalán nem lettem hivatva Bartók Béla személyiségének elemzésére és értékelésére, így nem is teszem. Ráadásul elfogult vagyok, mert rajongva szeretem a művészetét.
Ám éppen ezért: véleményem van róla! S véleményem alapján más elképzelés él bennem Bartókról, mint amit a róla készült szobrok tükröznek!

Ez a Varga Imre alkotás éppen a Csalán utcai ház kertjében áll:
Egy jelentéktelen külsejű, merev tartású, esetlenül "alva-járó", majd'hogy groteszk megjelenésű embert láttat.

Most nézzük közelebbről, figyeljük meg az arcát:

Dermedt, bárgyú, ijedt és rideg. Ezek éppen nem jellemzőek Bartók Bélára!


Nekem kedvemet nem szegte, hogy számomra elmaradt az irodalmi séta, hanem rögtön nekiindultam bejárni a környéket. Azonnal kiderült, hogy társaságban, a szintén nem-fizető túratárssal tehetem ezt. Vele tényleg szerencsésen jártam, mert évtizeddel ezelőtt ő maga is Pasaréten, és – láss csodát – épp a Júlia utcában, Szabó Magda egykori lakóházának közelében lakott. Persze, saját volt lakóhelyét is fel akarta keresni.
Így tettünk, majd megnéztük
Szabó Magda, Szepes Mária, Jávor Pál, Várkonyi Zoltán, gyárosok és gazdag emberek lakóházát s bepillantottunk Nagy Imre miniszterelnök utolsó lakhelyének kertjébe (az emlékház szombaton nincs nyitva).

Végül elmentünk a Csalán utcába.

BARTÓK BÉLA SZEMÉLYE ÉS MŰVÉSZETE AZON NAGYON TISZTELT ÉS NAGYRA BECSÜLT KEVESEK EGYIKE, AKIK AZ ÉN ESZMÉNYKÉPEIMET ÉS MINTÁIMAT JELENTIK.

Érzékeny vagyok a vele kapcsolatos ügyekre, dolgokra, témákra, például a róla szóló ábrázolásokra.

Most, hogy a Csalán utcában jártam és láttam ott egy ellenszenves Bartók-szobrot, kíváncsi lettem a többi megvalósításra. Az interneten - természetesen - képeket lehet látni s a valóság mindig más. A weben látható alkotások közül egyik sem tetszik nekem.

Ez egy brüsszeli szobor, ugyancsak Varga Imrétől.

Nincsenek megjegyzések: